از این به بعد حرفه ای تایپ کنیم

از این به بعد حرفه ای تایپ کنیم 

چرا دو دستی تایپ کنیم ؟ در دنیای امروز مهارت کار کردن با کامپیوتر به اندازه ی رعایت آداب و معاشرت اهمیت دارد . امروزه تایپ منحصر به فرد به منشی ها و تایپیست ها نیست همه باید آنرا بلد باشند . هدف تان در دستیابی به سرعت در تایپ این باشد که بتوانید به سرعت حرف زدن تایپ کنید . و هدف غایی تان این باشد که بتوانید به سرعت فکر کردن تایپ کنید ! برای رسیدن به این هدف باید بیاموزید بدون فکر کردن به قانون های تایپ ، تایپ کنید . انگار که در روح و روان شما این قوانین جای گرفته اند و ناخود آگاه جاری می شوند .

 

درس اول : سطر خانه ، سطر اصلی میانی است و با حرف A شروع می شود . محل قرار گیری انگشتان دست شما در حالت استراحت روی این سطر است . بر جستگی روی J و F به دلیل آنست که بتوانید بدون نگاه کردن سطر خانه را پیدا کنید و انگشتانتان جا گیری نمایند . انگشت شصت هر دو دست روی Space Bar قرار گیرد .

درس دوم : انگشت اشاره ی دست چپ برای کلید G و انگشت اشاره ی دست راست برای کلید H در حالیکه در زمان عادی روی کلید های F و J قرار گیرند .

درس سوم : وقتی می خواهید Shift را بگیرید ممکن است لازم شود قدری دستتان را جابه جا کنید تا به آن دسترسی پیدا کنید . با انگشتهای کوچک بر حسب ضرورت Shift سمت چپ یا راست را بگیرید . سعی کنید دستتان نچرخد تا سطر میانی را گم نکنید .

درس چهارم : علامت های کوتیشن و آپاسروف روی یک دکمه قرار دارند . با کشیدن انگشت کوچک دست راست به آنها دسترسی خواهیم داشت . با انگشت کوچک دست چپ ، کلید Shift را بفشارید .

درس پنجم : با انگشت اشاره دو حرف T و R و با سایر انگشتان دست چپ هر کدام یک حرف و Q با انگشت کوچک و W با انگشت بغلی آن و E با انگشت میانی .

درس ششم : کلید های Y و U برای انگشت اشاره و بقیه برای سه انگشت باقیمانده است .

درس هفتم : N و M برای انگشت اشاره و کاما برای انگشت وسطی نقطه و ممیز نیز برای دو انگشت دیگر . انگشت کوچک علاوه بر ممیز کلید Shift راست را نگه می دارد . گاهی لازم است شانه های شما نیز حرکت کنند . اگر آهسته کار کنید و به تدریج سرعت خود را بالا ببرید می توانید کم کم به این شیوه عادت کنید .

درس هشتم : Z برای انگشت کوچک X برای انگشت حلقه C برای انگشت میانی و V و B برای انگشت اشاره ی دست چپ .

درس نهم : در استفاده از براکت ها هر دو علامت باز و بسته آنها را همزمان وارد کنید تا یادتان نرود آن ها را ببندید ! به وسیله ی کشیدن انگشت کوچک دست راست به آنها دسترسی خواهیم داشت . با انگشت کوچک دست چپ کلید Shift را بفشارید .

درس دهم : برای رسیدن به سطر اعداد باید انگشتتان را بیش از آنچه تا کنون لازم شده بکشید . اعداد از یک شروع می شود و به صفر می رسد . صفر را پیش خودتان ده فرض کنید .

درس یازدهم : علائم ! $ % برای دست چپ و * ( ) برای دست راست است . دسترسی به این علائم مثل دسترسی به کلید های اعداد است . با دست دیگر کلید Shift را پایین نگه دارید .

درس دوازدهم : کلید های - + = با انگشت کوچک دست راست قابل دستیابی هستند . در صورت لزوم با انگشت کوچک دست چپ کلید Shift پایین نگه داشته می شود .

درس سیزدهم : برای پاک کردن کلمات بعدی Del و برای پاک کردن کلمات قبلی Backspace را بزنید . برای پاک کردن چندین کلمه نمی خواهد چندین بار Del کنید ، آن را پایین نگهدارید و بعد رها کنید .

درس چهاردهم : استفاده از کلید های بزرگ مثل Ctrl ، Tab ، Caps Lock و . . . که دسترسی ساده ای نیز دارند بر حسب موقعیت کلید روی صفحه کلید به دست راست یا چپ سپرده می شود .

کلام آخر : اگر تا این مرحله ما را یاری کردید ولی مهارت کافی در این زمینه را کسب نکرده اید ، نگران نباشید . سعی کنید درس ها را دوباره مرور کنید . کار نیکو کردن پر کردن است . تمرین کنید و به قوانین تایپ وفادار باشید .

نگاه نکردن به صفحه کلید و تایپ دو دستی سریع ، روان و بسیار لذت بخش است !

 

نصایح کلیدی در تایپ دو دستی
۱ - سعی کنید بدون اشتباه تایپ کنید .
۲ - سرعتتان در اثر تجربه بالا می رود در اوایل آهسته تر باشید تا بهتر پیشرفت کنید .
۳ - به صفحه کلید نگاه نکنید .
۴ - خونسردی خود را حفظ کنید .
۵ - کلید ها را یا لمس کامل آن ها ، در وسط آن ها بزنید . تا انگشتتان در فرو رفتگی کلید جای گیرد .
۶ - زیاد تمرین کنید .
۷ - طولانی مدت به مانیتور خیره نشوید و در فواصل زمانی کوتاه مدت به صفحه کلید هم نگاهی بیندازید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد